Zelfacceptatie is mogelijk, volg deze 6 stappen
arrow_drop_up arrow_drop_down
28 december 2014 

Zelfacceptatie in 6 stappen

Zelfacceptatie; velen van ons zijn er naar op zoek. Het vervelende is dat we vaak juist goed zijn in het tegenovergestelde…zelfafwijzing. Ik weet als geen ander hoe destructief zelfafwijzing is voor het ervaren van geluk in je leven.

Als je het nog niet hebt, is zelfacceptatie niet iets wat je zomaar van straat op kunt rapen. Een cruciale stap is stoppen met jezelf af te wijzen en helaas blijkt dit vaak het moeilijkste. Maar er is gelukkig iets aan te doen.

In het model hieronder staan de logische niveaus van leren (ook wel de logische niveaus van verandering en de logische niveaus van denken) afgebeeld. Deze theorie gaat ervan uit dat er zes logische overtuigingsniveaus zijn, waarin we leren (veranderen) en functioneren. Hieronder licht ik aan de hand van dit model toe hoe een verandering in jezelf plaatsvindt en hoe dit verbonden is met zelfacceptatie.

Logische niveaus Bateson

Een onderliggend niveau verandert mee

Als je iets verandert op een bepaald niveau dan verandert het niveau eronder automatisch mee.

stop met rokenEen extreem voorbeeld; Een aantal jaar geleden stond een oud collega oog in oog met de dood. Een hartaanval kostte hem bijna het leven, maar gelukkig is hij nog onder ons! In de periode na zijn hartaanval beschouwde hij zijn leven en besefte beter dan ooit tevoren wat belangrijk voor hem was. Hij stond anders in het leven. Er vond een verandering in hem plaats op het niveau van zingeving en identiteit. De niveaus daaronder veranderde automatisch mee, zoals bijvoorbeeld zijn gedrag. Hij staat nu meer bij zichzelf stil en wat denk je; was het moeilijk voor hem om te stoppen met roken? 🙂 Nee he.

pijl omlaagEen ander voorbeeld; stel je bent werkzaam als medewerker op de afdeling verkoop. Het bedrijf biedt je een training aan om je verkooptechnieken bij te schaven. De training draagt wat bij op het niveau van vaardigheden. Als je hieruit wat oppikt dan heeft dit gevolgen voor je gedrag, bijvoorbeeld dat je wat overtuigender je verkoopverhaal aan de klant kunt  vertellen. En dat heeft weer effect op je omgeving; de klant gaat sneller over tot aankoop.

Een bovenliggend niveau verandert niet altijd mee

pijl-omhoogDeze training hoeft echter geen impact te hebben op het bovenliggende niveau van overtuigingen. Ben je zeker van jezelf dan kan het er zeker toe bijdragen dat de overtuiging ‘ik ben een goede verkoper’ extra gevoed wordt. Mooi! Maar wat nou als je minder zeker bent van jezelf en misschien wel één van de volgende overtuigingen hebt;  ‘het lukt me toch niet’, ‘ik kan dat niet’, ‘ik leer het nooit’…..etc. In zo’n geval heeft de training nauwelijks of geen invloed op deze overtuigingen.

Sterker nog; de kans is groot dat door deze beperkende overtuiging de impact van de training op de onderliggende niveaus wordt geminimaliseerd. Denk jij dat je de nieuwe vaardigheden toepast en er veel verandert in je gedrag als je bijvoorbeeld de overtuiging hebt ‘ik kan dat niet’? Nee dus!

Voor zelfacceptatie dien je je beperkende overtuigingen om te buigen

En hier zijn we aangekomen bij de grootste boosdoener om zelfacceptatie te omarmen. Lukt het je maar niet om jezelf te accepteren hoe je bent? Dan zit er een (onbewuste) beperkende overtuiging in de weg. Dit is een vorm van zelfafwijzing. Zolang je die niet aanpakt dan verandert er niet of nauwelijks wat. Als er al wat verandert dan is er een grote kans dat dit geen duurzame verandering is.

Zeker als de overtuiging in je vroege jeugd is opgebouwd dan kan dit zeer hardnekkig zijn en al helemaal als deze tot stand is gekomen door een heftige ervaring. Een dergelijke overtuiging schud je dan niet zomaar van je af. Het is echter wel noodzakelijk om zelfacceptatie te bereiken.

OmbuigenZo buig je een overtuiging om

Er is een manier om een beperkende overtuiging om te buigen in een helpende overtuiging. Dit gaat niet van vandaag op morgen, zeker niet als het een hele oude en hardnekkige overtuiging is. Helaas is dat vaak het geval. Zie het als een proces wat zijn tijd nodig heeft. Maar het is zeker mogelijk weet ik uit eigen ervaring!

Stap 1

‘Kijk’ naar de lastige situaties in je leven, waar loop je tegen aan? Wanneer schiet je in de emoties? Wanneer haalt iemand een trigger over waardoor er altijd automatisch een zelfde soort reactie (gedrag) van jouw kant volgt?

 

Stap 2

‘Kijk’ naar je gedachten die je in die situatie hebt en schrijf deze op. Als je dit een tijdje bijhoudt dan kan je zien of hier repeterende gedachten bijzitten.

Repeterende negatieve gedachten kunnen een beperkende overtuiging creëren. In het geval je al een onbewuste beperkende overtuiging hebt dan wijzen de repeterende gedachten je in welke richting je deze moet zoeken.

 

Stap 3

Formuleer de overtuiging aan de hand van de informatie van stap 2.

 

Stap 4

Buig deze beperkende overtuiging om in een helpende overtuiging.

Een kort eigen voorbeeld;

Beperkende overtuiging; ik doe er niet toe

Helpende overtuiging; ik mag er zijn

In mijn gratis e-book staat op pagina 11 een aantal voorbeelden van beperkende overtuigingen. Op pagina 19 vind je een uitgebreid voorbeeld hoe je een overtuiging om kunt buigen.

 

Stap 5

Bepaal wat jij kunt doen om de helpende overtuiging waar te maken.

In mijn voorbeeld had ik hier meer zelfvertrouwen voor nodig. Om dat te krijgen had ik ervaringen nodig waar ik trots op mezelf kon zijn. Ik was bijvoorbeeld trots als ik dingen deed volgens mijn kernwaarden en/of invulling gaf aan mijn persoonlijke missie.

Dit heeft enorm bijgedragen aan een duurzame groei van mijn zelfvertrouwen. Ik ging daadwerkelijk mijn nieuwe overtuiging geloven! Het was dus geen trucje waarbij ik mezelf iets wijsmaakte. Als ‘vanzelf’ mochten ineens ook mijn minder goede eigenschappen er zijn. Dat is  zelfacceptatie van de bovenste plank!

 

Stap 6

De kans dat je de nieuwe helpende overtuiging in het begin niet direct goed kan toepassen is groot. Gun jezelf de tijd en accepteer dat je hierin moet groeien. Geniet van de keren dat het je lukt. Hoe meer je van deze goede ervaringen hebt des te meer afstand je neemt van je beperkende overtuiging.

 

Stel me gerust een vraag als iets niet duidelijk is, als  je vindt dat dit wel erg makkelijk klinkt of als je denkt dat het je niet gaat lukken. Je kan dit doen door te reageren onderaan dit artikel of stuur een mail naar paul@pj8.nl . Ik help jou graag jezelf te helpen.

 

Super als je jouw waardering voor dit artikel uit wilt spreken met een reactie, like of tweet. Alvast bedankt daarvoor!

 

Ben jij een Pleaser en wil je voor eens en altijd afscheid nemen van jouw pleasegedrag?  Klik hier voor een duurzame oplossing.

 

Blije groet,

Paul Smeekes
PJ8 | Coach

 

 

Over de schrijver
Hoi, ik ben Paul, coach en oprichter van PJ8 Pleaser Coaching. Ruim 40 jaar lang ben ik een Pleaser geweest en weet daardoor als geen ander wat de voor- en nadelen daarvan zijn. Inmiddels heb ik duizenden mensen geholpen via 1 op 1 coaching, de Stop Met Pleasen Community, lezingen, webinars, trainingen, workshops, blogs en/of coaching programma's. Daarnaast heb ik het boek HELP! IK BEN EEN PLEASER geschreven. Pleasers helpen zichzelf te helpen is mijn missie, daar word ik blij van! Iedereen kan leren zichzelf op de eerste plek te zetten!
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies