arrow_drop_up arrow_drop_down
18 september 2015 

Negatieve gedachten – 5 tips om daarmee af te rekenen

Negatieve gedachten, we hebben ze allemaal. Op zich is er niet veel mis mee. Het wordt echter een probleem als die negatieve gedachten je leven gaan beheersen. En dat gebeurt vaker dan wij beseffen. Hieronder volgt een aantal tips wat je kunt doen om af te rekenen met negatieve gedachten.

Tip 1 – Accepteer je negatieve gedachten

tipHelaas zie ik veel mensen worstelen met hun negatieve gedachten, ze mogen er niet zijn. Als iets er wel is, maar het er niet mag zijn dan is er sprake van weerstand. Dat kost veel energie. En nog veel erger; omdat je er aandacht aan geeft, houdt je juist in stand wat je niet wilt.

 

Wat aandacht krijgt, groeit

 

Acceptatie van je negatieve gedachten is een noodzakelijke stap als je er minder last van wil hebben. Wat hierbij helpt is het besef dat jouw negatieve gedachten een functie hebben. Je hebt ze niet om je te plagen. Je hebt ze, omdat ze je ergens voor willen beschermen. Vaak beschermen die gedachten je voor pijn.

Voorbeeld 1; je vertrouwt anderen niet

Je hebt een relatie en als je partner alleen van huis is, heb je daar allerlei gedachten bij. Wat zal hij nu doen? Vindt hij me nog wel leuk? Houdt hij nog wel van me? Je beseft dat het slechts gedachten zijn, maar toch hebben ze invloed en laat het je niet los.

In dit voorbeeld willen de gedachten je beschermen tegen de pijn van afwijzing. Stel dat dit in de praktijk echt zou gebeuren dan kan je zeggen; “zie je, ik wist het wel”. Hoe gek het ook klinkt, omdat je het al ‘zag aankomen’, wordt de pijn hierdoor wat minder.

Voorbeeld 2; ik kan het niet

Als je wilt, kan je alles. OK, bijna alles. Voor mij zit het er niet meer in dat ik bij Ajax ga voetballen 🙂

Als jij zegt dat je iets niet kan dan leg je de lat lager voor jezelf. Mocht je het proberen en het lukt je niet dan kan je zeggen; “zie je wel, dat zei ik toch”. Je krijgt de bevestiging waarom je vroeg. Het gevoel van falen wordt daardoor minder. Het was veel harder aangekomen als je had gezegd dat je het wel kon en het niet lukte. Ook hier beschermen je negatieve gedachten je, dit maal tegen de pijn van falen.

Zo kan ik nog tig voorbeelden geven. Ga voor jezelf maar eens na waartegen jouw negatieve gedachten jou willen beschermen.

Er zit dus ook een positieve kant aan je negatieve gedachten, ‘ze hebben het op zich goed met jou voor. Mooi als je er hierdoor op een andere manier naar kunt kijken, zachter en minder oordelend. Ze zijn er niet voor niets. Omarm ze, accepteer ze. Pas dan verandert er wat voor jou.

Tip 2 – Scheid feiten van interpretaties

Mensen zijn in veel dingen goed. Helaas geldt dat ook voor dingen die destructief werken. Het op één hoop gooien van feiten en interpretaties is daar een voorbeeld van.

In welke situatie je ook zit, vaak maken de interpretaties die je erbij hebt de situatie erger dan dat hij is. Als je in staat bent om de feiten te scheiden van de interpretaties dan voorkom je daarmee een hoop ellende.

feitStel vervolgens je eigen interpretaties ter discussie met behulp van de volgende vragen;

  1. Is het waar?
  2. Weet ik zeker dat het waar is?

De feiten zijn er, daar kan je niets aan veranderen. Waar je wel wat aan kunt veranderen, is aan de interpretaties die je daar bij hebt. Interpreteren doe jij zelf, daar ben jij 100% verantwoordelijk voor. Jij en niemand anders! In mijn artikel over feiten en interpretaties geef ik een persoonlijk voorbeeld waarin duidelijk wordt dat ik me om niets druk zat te maken.

 Tip 3 – Heb je invloed op de situatie?

Je opwinden over het feit dat je maar 100 mag rijden op een stuk snelweg zal je niet veel helpen. Je hebt er geen invloed op dus je negatieve gedachten kosten je energie en brengen je niets.

Kan je wel invloed uitoefenen op een bepaalde situatie? Dan heb je een keuze; doe je er wat aan of doe je er niets aan? Als je besluit er wat aan te doen, richt dan je energie op dat wat je gaat doen. Besluit je om er niets aan te doen en het erbij te laten, laat dan ook je negatieve gedachten los. Wat hebben ze dan voor nut?

Tip 4 – Neem de verantwoordelijkheid voor je negatieve gedachten

Jij bent degene die negatieve gedachten heeft! Jij en niet iemand anders. Dat betekent dat jij zelf verantwoordelijk bent voor die gedachten, 100% . Zolang jij die verantwoordelijkheid buiten jezelf legt zal het niet veranderen.

  • Jij bent degene die weerstand heeft tegen je negatieve gedachten
  • Jij bent degene die interpreteert
  • Jij bent degene die je druk maakt om dingen waar je geen invloed op hebt
  • En als je wel invloed kunt uitoefenen, ben jij degene die ervoor kiest om er niets aan te doen

 Tip 5 – Vervang ze voor positieve gedachten

 positieve woordenOnderzoek toont aan dat als je lang en veel negatief denkt dat een negatieve mindset vormt. Het goede nieuws is dat het ook andersom werkt. Als je lang en veel positief denkt dan vormt dit een positieve mindset.

Om dit laatste de bereiken daag ik je uit om dagelijks drie dingen op te schrijven waarvoor je dankbaar bent. Je traint daarmee je brein om positief te zijn.

Hiervoor kan je meedoen aan het 21 dagen experiment. Onderzoek heeft aangetoond dat het zelf tot 6 maanden erna nog bijdraagt aan je optimisme en daardoor aan meer geluk en betere resultaten.

In vijf tips voor meer positiviteit vind je nog meer ideeën om een positievere mindset te creëren.

 

Ik wens je veel positieve gedachten!

Spreekt dit artikel jou aan? Tof als je wat positieve energie teruggeeft door het te delen op Facebook, Twitter en/of Google Plus.

Blije groet,

Paul Smeekes
PJ8 | Coach
Over de schrijver
Hoi, ik ben Paul, in 2014 heb ik als coach PJ8 Pleaser Coaching opgericht. Sinds oktober 2019 zet Elma Langhenkel PJ8 voort.
Karin visser
Door

Karin visser

op 15 January 2017

Topper

Paul
Door

Paul

op 15 January 2017

Dank je Karin :-)

bernie de jong
Door

bernie de jong

op 21 January 2017

Mooi

Diana
Door

Diana

op 17 October 2017

Fijn dat je dit deelt!

Paul-Smeekes
Bianca
Door

Bianca

op 18 October 2017

Heel lief en behulpzaam denk ik dank je

Paul-Smeekes
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies