Gratis hoofdstuk 1 t/m 4 van HELP! IK BEN EEN PLEASER
Download

Page content

article content

Hoe vind ik innerlijke rust? – De belangrijkste tips

Innerlijke rust staat bij veel mensen hoog op de verlanglijst, het lijkt wel alsof steeds meer mensen daarnaar verlangen. In deze blog deel ik alle ins en outs over innerlijke rust, de redenen waarom je het nu niet hebt, waarom het belangrijk is het wel te hebben en natuurlijk wat je eraan kan doen om het te krijgen.

Vaker dan je beseft, is innerlijke rust een keuze en is er eerder iets dat je ‘moet’ laten dan dat je er wat voor ‘moet’ doen. 

Zit je er klaar voor? Daar gaan we.

Inhoudsopgave

  1. Waarom je geen innerlijke rust hebt
  2. Waarom is innerlijke rust belangrijk?
  3. De rol van onze afweermechanismen
  4. Ons negatieve zelfbeeld
  5. De 5 G’s
  6. Scheid feiten van interpretaties
  7. Omgaan met afwijzing
  8. Maak je niet druk om dingen waar je geen invloed op hebt
  9. Durf nee te zeggen
  10. Leef volgens je waarden
  11. Leef volgens je persoonlijke missie
  12. De kracht van taal

Waarom je geen innerlijke rust hebt

Er zijn 1001 redenen waarom je geen innerlijke rust kunt vinden, hieronder volgt een aantal belangrijke.

Je vindt geen innerlijke rust als je:

  • gebruik maakt van het afweermechanisme Valse Hoop
  • niet bewust bent van je gedachten
  • een negatief zelfbeeld hebt
  • jezelf niet accepteert
  • er vrolijk op los interpreteert en dat voor waarheid aanneemt
  • kritiek persoonlijk maakt
  • je druk maakt om dingen waar je geen invloed op hebt
  • geen nee durft te zeggen
  • jezelf verloochent
  • niet volgens je kernwaarden leeft
  • niet volgens je persoonlijke missie leeft
  • het woord moeten vaak gebruikt

In de volgende hoofdstukken worden deze redenen toegelicht, maar eerst kijken we waarom innerlijke rust belangrijk is.

Waarom is innerlijke rust belangrijk?

Als jij van binnen erg onrustig bent, weet jij als geen ander wat de gevolgen daarvan zijn. Zelf heb ik jaren terug professionele hulp ingeschakeld en mijn coachvraag was hoe ik meer innerlijke rust kon krijgen. Dat was hard nodig, want ik liep op meerdere vlakken vast; voornamelijk op het werk en in de relatie.

Als je naar de redenen kijkt die in het vorige hoofdstuk staan, kan ik zeggen dat die op dat moment allemaal op mij van toepassing waren. Het leidde er onder andere toe dat ik mezelf helemaal kwijt raakte en veel weerstand om me heen creëerde.

burn_out

Ik heb de mazzel gehad dat een burn-out mij bespaard is gebleven. Dit geldt helaas niet voor veel anderen. In de Stop Met Pleasen trainingen die ik geef blijkt keer op keer dat meer dan 50% van de deelnemers één of meerdere burn-outs heeft gehad. Dit heeft voornamelijk te maken met het afweermechanisme Valse Hoop dat Pleasers onbewust gebruiken. Dit is overigens hetzelfde mechanisme dat wordt gebruikt door Perfectionisten, Control-freaks en Pushers (Doorzetters).

Fysieke kwaaltjes worden vaak veroorzaakt door innerlijke onrust


Ik ben geen medicus, maar ik geloof er heilig in dat veel van onze fysieke klachten te maken hebben met onze mentale gezondheid. Onrust, spanning en stress zijn in mijn ogen de oorzaak van vele kwaaltjes. Bij mij uit mijn innerlijke onrust zich met name via mijn huid, ik krijg dan een lichte vorm van psoriasis. Ineens verschijnen er verschillende kleine plekjes die na een paar weken weer weg zijn.

Wat denk jij, worden jouw fysieke kwaaltjes veroorzaakt door innerlijke onrust?

De rol van onze afweermechanismen

Iedereen maakt in meer of mindere mate onbewust gebruik van afweermechanismen, ze ontstaan in onze vroege jeugd en zorgen ervoor dat we liefde en erkenning krijgen en ze beschermen ons tegen de pijn van afwijzing. Ze dienen dus een zeer belangrijk doel.

In onze jeugd spelen ze dus een heel belangrijke rol, op latere leeftijd zitten ze ons echter alleen maar in de weg en zijn onze overlevingsmechanismen de oorzaak van een heel groot deel van ons lijden. Ze staan innerlijke rust in de weg.

Er zijn verschillende benamingen voor de afweermechanismen, hieronder hou ik de benamingen aan die in PRI (Past Reality Integration) worden toegepast.

Wil je weten in welke mate jij deze afweermechanismen gebruikt? Klik dan op de button hieronder en doe de test.

Hieronder volgt een beknopte omschrijving met een bijbehorende mogelijke onbewuste gedachte/overtuiging.

Angst

Angst is een nuttige emotie bij gevaar, als het echter een irreële angst is, spreken we over een afweermechanisme. Bij deze vorm van afweer zijn we bang zonder dat er in het heden een aanleiding voor is. Dit geeft ons de illusie dat we nog kunnen vluchten van de bedreigende situatie. Hieronder vallen alle soorten van irreële angst: angst voor spreken in het openbaar, faalangst voor een examen, bang om alleen te zijn, bang voor muizen etc.

Primaire Afweer

Bij deze vorm van afweer leg je de schuld altijd bij jezelf. Diep van binnen vind je jezelf niet goed genoeg. Als een ander jou bekritiseert, denk je bijvoorbeeld onbewust; “het ligt aan mij, ik heb het verdiend dat hij zo kritisch is, ik ben ook gewoon dom/onhandig /waardeloos/…”

Valse Hoop

Hierbij zorgen wij ervoor dat we doen of zijn wat we denken dat een ander zou willen dat we doen of zijn. Op die manier denken we (al dan niet bewust) dat onze behoeften wel ingevuld worden. “Als ik nou maar aardig ben, vinden ze me vast leuk zodat ik gelukkiger ben.”

Er is dus altijd een voorwaarde waar je aan moet voldoen om te krijgen wat je wil (waardering, erkenning, liefde)

De Pleaser, Perfectionist en Pusher maken vooral gebruik van ‘valse hoop’ (VH).

Valse Macht

We geven de ander de schuld en worden boos op iemand anders. “Vind je het gek dat we ruzie hebben, hij is ook altijd zo lomp.”

Ontkenning van Behoeften

Hierbij ga je er vanuit dat jouw behoeften helemaal niet ingevuld hoeven te worden. “Prima dat mijn vader nooit tijd voor me heeft, ik red mezelf wel.” Je stopt je behoeften als het ware onder het tapijt, want …

Als er geen behoeften zijn, doet het ook geen pijn als daar niet aan wordt voldaan

In onderstaande video leg ik uit hoe afweermechanismen ontstaan en ligt ik de vijf mechanismen verder toe


Alle mechanismen staan innerlijke rust in de weg, Angst, Primaire Afweer en met name Valse Hoop zorgen voor de meeste onrust in ons. Valse Hoop is  het mechanisme dat zelfs een burn-out kan veroorzaken.

Ons negatieve zelfbeeld

Ons zelfbeeld speelt een zeer belangrijke rol in ons leven. Hoe positiever ons zelfbeeld hoe gezonder we mentaal zijn, hoe negatiever ons zelfbeeld hoe slechter het gesteld is met onze mentale gezondheid.

In het vorige hoofdstuk zijn de afweermechanismen toegelicht, hierbij geeft Primaire Afweer aan hoe jouw zelfbeeld is. Hoe hoger jouw score, hoe negatiever het zelfbeeld.druk in je hoofd

Een negatief zelfbeeld is gemakkelijk te herkennen, de innerlijke criticus in jou zit dan vaak aan het stuur en heeft gedachten zoals; “wat ben je ook een sukkel dat je dat weer fout doet / nee joh, dat kan ik niet / getver, wat zie ik er weer belabberd uit / ik ben stom / ik ben …” De innerlijke criticus heeft altijd beperkende gedachten die voortkomen uit beperkende overtuigingen over jezelf. Als je diep graaft, kom je nagenoeg altijd uit op de onderliggende overtuiging;

Ik ben niet goed genoeg

Het is met name die overtuiging die een desastreuze uitwerking heeft. In het 5G model hieronder wordt uitgelegd waarom dat zo is.

De 5 G’s

Beperkende overtuigingen zorgen voor beperkende gedachten. Het 5 G’s model maakt op eenvoudige wijze duidelijk wat de invloed is van je gedachten.

Een bepaalde gebeurtenis zorgt voor bepaalde gedachten. Die gedachten geven je een bepaald gevoel en die gevoelens zorgen voor een bepaald gedrag. Het gedrag dat je vertoont, heeft vanzelfsprekend een bepaald gevolg.

Gebeurtenis > Gedachte > Gevoel > Gedrag > Gevolg

Als je dit beseft, betekent het dat jouw gedachten verantwoordelijk zijn voor het gevolg. En dat is interessant! Positieve of helpende gedachten hebben vanzelfsprekend een positiever gevolg dan negatieve of beperkende gedachten.

5G's kracht van je gedachten

Lees voor een uitgebreid voorbeeld het blog “De 5 G’s – Verander je leven door andere gedachten”

In onderstaand hoofdstuk volgt een tip die enorm veel impact heeft als je dit weet toe te passen in de praktijk. Je kan er je gedachten op een eenvoudige manier mee veranderen en zoals je in het 5 G model hebt kunnen zien, zorgt dat voor een heel ander gevolg.

Scheid feiten van interpretaties

Zeg eens eerlijk, maak jij ook wel eens van een mug een olifant? Ik wel in ieder geval, al kan ik nu gelukkig zeggen dat dit vooral in het verleden het geval was. Och man, wat heb ik mezelf (en anderen) daarmee in de weg gezeten.

Elke keer als je er ‘vrolijk’ op los interpreteert, maak je iets groter dan dat het in daadwerkelijkheid is. Er gebeurt iets en jij creëert daar zelf een heel verhaal omheen met je gedachten. Hierbij geldt;

De ellende zit hem niet in de feiten, maar in de interpretaties

Een persoonlijk praktijkvoorbeeld van een paar jaar geleden

Mijn zoon van 9 begon aan een nieuw schooljaar in groep 6. Twee jaar daarvoor was ik gescheiden, mijn ex-vrouw bracht hem naar school. Bewust belde ik ze op het tijdstip dat ze in de auto zaten onderweg naar school, want natuurlijk wilde ik hem veel succes wensen voor zijn eerste schooldag. Maar mijn ex nam niet op, crap!

Dit was de inleiding, dan nu de feiten op een rijtje en de interpretaties die ik er bij had.

Feiten

  • Ik ben gescheiden en mijn ex zou mijn zoon naar school brengen
  • Ik belde naar mijn ex om mijn zoon succes te wensen
  • Mijn ex nam de telefoon niet op

Meer harde feiten dan hierboven zijn er niet volgens mij. OK, met enige zekerheid kon ik zeggen dat ze beiden in de auto zaten, omdat Jesper om 08.30 uur op school moest zijn. Maar eigenlijk gaat zelfs dat al meer richting een aanname dan een feit.

Maar dan! Klaar voor de interpretaties? Daar komen ze;

Interpretaties (gedachten)

  • Ze zit in de auto en heeft natuurlijk de telefoon bij zich en (die muts) neemt bewust niet op
  • Ik had hem zo graag kort gesproken, dat zou ze zich toch ook moeten beseffen, wat baal ik hiervan
  • Ze ontneemt me hiermee de mogelijkheid mijn zoon te laten weten dat ik aan hem denk als hij niet bij me is.

Ik had er een enorm rotgevoel bij kun je je voorstellen. Dus maar een appje naar mijn ex; “ik had het leuk gevonden om Jesper kort te spreken en succes te wensen voor zijn eerste dag in groep 6. Waarom nam je niet op? Geef jij het ff aan hem door? Groetjes en dikke knuffel voor Jes”.

Een aantal uur later kwam het antwoord; “had tas in de kofferbak dus heb telefoon niet gehoord. Zal Jesper vanmiddag vragen jou even te bellen”

Ik had me een paar uur lang op zitten vreten … voor niks! Het was niet de feitelijke situatie die de ellende veroorzaakte, de innerlijke onrust ontstond puur en alleen door de gedachten die ik erbij had. De interpretaties zorgde voor boosheid, onbegrip, frustratie en teleurstelling. Grrrrrrrrrrrr 🙁 De ellende creëerde ik dus zelf!

Zijn jouw interpretaties wel waar?

Het is jouw keus of je jouw interpretaties gelooft. Maak je ze jouw waarheid en blijf je daarbij of laat je ze los? Onderstaande vragen helpen om te onderzoeken of jouw interpretaties wel zo waar zijn als je denkt en voelt. Zeker voor de koppige en halsstarrige types onder ons is dit waardevol.

  • Is het waar?
  • Weet ik zeker dat het waar is?

Bij deze tweede vraag moet je toch echt toegeven dat je het niet zeker weet dat het waar is …. toch? 😉

  • Wat gebeurt er met me als ik deze gedachten geloof?
  • Wie zou ik zijn zonder deze gedachten?

Het is jouw keuze, kies je voor ellende of kies je voor innerlijke rust?

Omgaan met afwijzing

Iedereen krijgt in zijn leven te maken met afwijzing. Zoals hiervoor besproken is dit één van de voornaamste redenen dat we afweermechanismen opbouwen. Helaas zitten die mechanismen ons later in de weg. Gelukkig is er een betere manier om met afwijzing om te gaan.

afwijzing

Eén van de eigenschappen van Pleasers is dat wij kritiek of feedback persoonlijk opvatten. Door ons diep gewortelde negatieve zelfbeeld dat we niet goed genoeg zijn, koppelen we de kritiek aan onze identiteit. Ook hier weten we de feiten niet te scheiden van onze interpretaties. Omdat afwijzing voor de meesten van ons (al dan niet bewust) een belangrijk thema is, volgt hieronder een specifieke tip.

De vraag die je jezelf stelt als je je afgewezen voelt

Voel je je afgewezen? Dan zorgt het stellen van onderstaande vraag voor meer innerlijke rust

Wie of wat wordt er afgewezen?

Als jij een voorstel inlevert op je werk en je baas besluit er niets mee te doen, wijst je baas jou niet af, maar jouw voorstel. Dat heeft niets met jou als persoon te maken. Als je het wel persoonlijk maakt, creëer je dat zelf.

Als je vriendin tegen je zegt dat ze het niet zo leuk vindt dat je niet mee gaat winkelen, wijst ze jou niet af, maar jouw keuze om niet mee te gaan. Misschien is dat wel helemaal niet zo aardig van haar dat ze niet stil staat bij jouw behoeften.

Als je partner zegt dat hij ervan baalt dat je altijd zo lang staat te praten met anderen als je samen boodschappen doet, wijst hij jou niet af, maar je gedrag.

Het voelt misschien wel zo dat je als persoon wordt afgewezen, maar is dat wel zo? Veel vaker gaat het om gedrag, een mening,  keuze of werk dat je geleverd hebt.

Het is dus niet wie wordt er hier afgewezen, maar wat

Als je dit toepast in alle gevallen waar kritiek wordt geuit of feedback wordt gegeven, zal je merken dat het vaak niet om jou als persoon gaat. Als je het dan in je hoofd alsnog persoonlijk maakt, creëer je het zelf. Dat is interpretatie en geen feit.

Maak je niet druk om dingen waar je geen invloed op hebt

Wij maken ons druk om heel veel verschillende dingen; het weer, je vervelende collega, de lange rij aan de kassa, je partner die de vaatwasser nooit uitruimt, dat je maar 100 mag rijden op sommige snelwegen waar je makkelijk 130 kan, etc. Pffff, om moe van te worden.Cirkel van invloed

Cirkel van betrokkenheid

Het meeste dat in de wereld om ons heen gebeurt, gaat (gelukkig) volledig langs ons heen. We hebben niet meegekregen dat gisteren een vijfling is geboren op het platteland van Chili en Sjaak van der Meulen het wereldrecord diepzee-punniken net niet heeft verbroken. We zijn hier niet bij betrokken, het valt daarmee buiten onze cirkel van betrokkenheid. Gelukkig maken we ons daarom niet druk, omdat we er geen weet van hebben.

Dat het precies in jouw vakantie twee weken regent of dat je op dat ene stuk snelweg richting jou werk, maar 100 mag rijden, heeft wel degelijk invloed op jou en behoort dus tot jouw cirkel van betrokkenheid. Op heel veel dingen die onze cirkel van betrokkenheid vallen, hebben we echter geen invloed. Zo kunnen wij niet bepalen dat je op dat stuk snelweg niet 100, maar 130 mag rijden. En we hebben ook geen afstandsbediening om de zon aan te zetten zodra onze vakantie begint. Je kan je er zo druk om maken als je wilt, maar het verandert niks. Zonde van je energie dus!

Cirkel van invloed

Zodra jij invloed hebt op iets binnen jouw cirkel van betrokkenheid behoort dit tot jouw cirkel van invloed. Als jij je al maanden irriteert aan de hoge prijzen in jouw favoriete supermarkt kan je beslissen daar niet langer te kopen en bij de goedkopere variant je boodschappen te halen. Als je al een jaar met tegenzin naar je werk gaat, omdat je er niks meer aan vindt, kan je beslissen om een andere baan te zoeken die beter bij je past. Het hoeft niet altijd makkelijk te zijn, maar je hebt in ieder geval invloed op de situatie.

Je druk maken om dingen die buiten je cirkel van invloed liggen, gaat ten koste van jouw innerlijke rust


In onderstaande video van slechts 2:29 minuten vind je een korte en duidelijke toelichting.

Durf nee te zeggen

Uit een onderzoek dat ik deed voor mijn boek HELP! IK BEN EEN PLEASER bleek dat niet nee durven zeggen als één van de grootste nadelen wordt ervaren door Pleasers. Niet nee durven zeggen staat innerlijke rust in de weg, je neemt veel te veel hooi op je vork. Of dat nou op je werk is of privé, je bent voornamelijk voor anderen bezig met de kans dat je daar vroeg of laat de rekening voor gepresenteerd krijgt.

zeg nee

Natuurlijk is het niet erg om wat voor anderen te doen, dat is juist hartstikke mooi. Je maakt de wereld daar een klein beetje mooier mee. Het is echter wel kwalijk als je daarbij jezelf voorbij loopt. Dus als je standaard antwoord ja is zonder dat je bij jezelf stilstaat of je het echt wel wilt, heb je een probleem … je verloochent jezelf.

Jezelf in allerlei bochten wringen om alles gedaan te krijgen kost heel veel energie. Hierbij gaat het niet alleen om de hoeveelheid werk, maar ook om de gedachten die we daarbij hebben. Die zorgen voor onrust, stress, piekeren etc. En het kan echt anders

Je kunt ja zeggen tegen jezelf zonder anderen tekort te doen

In HELP! IK BEN EEN PLEASER is een apart hoofdstuk opgenomen hoe je nee kunt zeggen. Het is minder moeilijk dan je denkt! Daarbij wordt ook aandacht gegeven aan het schuldgevoel dat Pleasers hebben als ze een keer nee zeggen.

Leef volgens je waarden

Respect is één van mijn kernwaarden, ik kan bijvoorbeeld ontzettend kwaad worden als iemand anders of ikzelf respectloos wordt behandeld. Je kan er zeker van zijn als een ander jou enorm boos maakt dat die persoon één van jouw kernwaarden raakt.

Als je iets doet dat in strijd is met je kernwaarden, levert dat altijd problemen op. Ik heb zelf bijna tien jaar lang met wroeging en zelfafwijzing rondgelopen, omdat ik een keer een collega respectloos behandeld had. Het bleef maar aan me knagen. Gelukkig is het nooit te laat om iets recht te zetten en dat heb ik na jaren ook gedaan. Toen kon ik het pas loslaten en had ik rust.

Als je dingen doet die in strijd zijn met je kernwaarden dan geeft dat een enorme knauw aan je eigenwaarde. Het werkt ook andersom, als je leeft naar je kernwaarden heeft dat een positief effect op je eigenwaarde. Daarnaast zorgt het voor innerlijke rust, omdat je als het ware je innerlijke kompas volgt.

Klik hier als je wilt weten hoe je je waarden bepaalt

Leef volgens je persoonlijke missie

Een persoonlijke missie geeft richting aan je leven, je bepaalt daarmee nu wie je de rest van je leven wilt zijn. Als je daarnaar leeft, hoef je nergens spijt van te hebben op je sterfbed. Het maakt het bovendien veel eenvoudiger om beslissingen te nemen, als je voor een lastige keuze staat, vind je vaak het antwoord in je persoonlijke missie. Vanzelfsprekend zorgt dit voor meer innerlijke rust.

kompas

Met een persoonlijke missie bepaal je wat jouw leven zin geeft.  Samen met je waarden is het je kompas in het leven.

Klik hier als je meer wilt weten over een persoonlijk missie en hoe je die maakt.

Klik op de afbeelding hieronder voor een voorbeeld van mijn persoonlijke missie.

Persoonlijke missie voorbeeld

De kracht van taal

Als innerlijke rust belangrijk voor je is, is het van groot belang om te letten op je taalgebruik. Het allereerste woord dat je MOET 🙂 schrappen uit je vocabulaire is het woord moeten. Moeten zorgt voor weerstand en dus voor onrust. Moeten kost energie!

Hoe vaak zeg jij ik moet;

  • de afwas nog doen
  • nog stofzuigen voordat de visite komt
  • mijn huiswerk nog doen
  • een artikel schrijven
  • mijn ouders bellen

Het maakt het al zó anders als je het woord moet vervangt door wil. Maar realistisch als ik ben, heb je misschien wel een enorme hekel aan afwassen en stofzuigen. Maar ook daar is een oplossing voor die de weerstand eraf haalt.

Buig moeten om in het resultaat dat je voor ogen hebt

In een coachtraject begin dit jaar had de dame die ik coachte een druk leven. Een drukke baan, een moeder waarvoor gezorgd moest worden en er werd heen en weer gesjouwd met tassen, omdat zij en haar partner beiden nog een huis hadden en dan hier waren en dan daar. Op de vrijdag voordat ze het weekend bij haar thuis waren, moest er van alles worden gedaan in het huishouden. “Maar ik moet stofzuigen Paul voordat hij komt” zei ze zonder aarzeling toen ik haar vroeg of ze wat taken van haar bord kon laten vallen.

Goed, het was duidelijk, ze wilde dat niet laten vallen. Toen ik haar vroeg wat het met haar deed als ze eenmaal klaar was met stofzuigen zei ze “dan heb ik rust”. Daar zat de oplossing, het resultaat van het stofzuigen was dat het haar rust gaf.

Ik moet stofzuigen is omgebogen in ik creëer rust

In plaats van ‘moeten stofzuigen’ is het nu ‘rust creëren’ wat ze doet. De weerstand is vervallen en ze gaat nu zingend en swingend door het huis met de stofzuiger in haar hand.

Break free

Ik beeld me daarbij altijd Freddie Mercury in van Queen in de video van I want to break free? 🙂

I want to break free

En dat is precies wat ik jou gun dus ‘Break Free’.

Conclusie

Je kan veel dingen doen die bijdragen aan jouw innerlijke rust of beter gezegd, je kan veel dingen laten 🙂

Ik wens jou veel innerlijke rust!

Na het schrijven van dit super lange artikel gun ik mezelf een momentje innerlijke rust en plof op de bank met een lekkere kop koffie:-)

Ik hoor graag wat je van het blog vond en wat het eerste is wat jij gaat doen …. of juist laten. … en gun jij iemand anders ook innerlijke rust? Deel het dan via één van de social media buttons

Blije groet,

Paul Smeekes
PJ8 | Coach

 

 

Comment Section

3 reacties op “Hoe vind ik innerlijke rust? – De belangrijkste tips


Door Frieda Scheirs op 3 mei 2017

de uitdrukking ‘cirkel van betrokkenheid’ spreekt
mij geweldig aan; het heeft te maken met het woordje ‘verbinding’ en dat is voor mij heel
belangrijk;
Grappig, het woordje ‘moeten’ heb ik zelf spontaan jaren geleden uit mijn vocabulaire geschrapt;
Ik vind het een hele mooie samenvatting en overzicht van wat ik tot hiertoe in de cursus gezien heb. Het helpt nog meer te integreren.

dank je wel!


Door Petra op 2 mei 2017

Belangrijkste eye-opener…..moeten omzetten in dat het me rust zal geven….vooral in mijn hoofd


Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: