arrow_drop_up arrow_drop_down
25 januari 2015 
in Werk

Geluk op het werk - Waarom je baas daar wat aan moet doen

Geluk is een groot ding waar we naar op zoek zijn. Voor veel mensen maakt werk een groot deel uit van het leven dus het is knetter belangrijk om je niet alleen privé, maar ook op het werk gelukkig te voelen. Als dat niet het geval is neem je de wrijving mee naar huis en gaat het ten koste van je geluk in het privé leven … toch?

Het lijkt nu net of je twee gescheiden levens hebt, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik omschrijf het alleen zo om aan te geven dat het belangrijk is ook voor geluk op je werk te gaan.

En niet alleen voor jou is geluk op de werkvloer belangrijk. Er is wetenschappelijk bewijs dat het voor bedrijven een enorme voordelen biedt als hun medewerkers gelukkig zijn. Ik was hier allang van overtuigd, maar nu kan ik het eindelijk onderbouwen.

Waarom het geluk van medewerkers belangrijk is voor elk bedrijf

vinkjeWellicht is het een open deur voor je, maar hier komen de voordelen. Gelukkige medewerkers zijn;

  • Productiever
  • Minder vaak ziek
  • Loyaler
  • Innovatiever

Leuk, maar hoe zorgt een bedrijf ervoor dat jij als medewerker gelukkig wordt? Niet door jou bijvoorbeeld overal je zin in te geven. Dat zou mooi zijn, maar ik vrees niet heel realistisch 🙂 Onderzoek heeft aangetoond dat de volgende vijf aspecten het geluk op de werkvloer bepalen;

Relation

Ieder mens heeft de behoefte om zich op de één of andere manier verbonden te voelen met anderen. Een werkgever kan ervoor zorgen dat de omgeving uitnodigend is voor onderling contact. Denk hierbij aan een open werkvloer, een ruimte waar je koffie met elkaar kunt drinken, een gezellige lunchruimte, eens in de maand een gezamenlijk ontbijt, etc. Maar denk ook aan zaken met betrekking tot de cultuur binnen de organisatie; openheid, transparantie etc.

Recognition

Wat komt eerst; succes of geluk?Dit betreft onze behoefte om gezien en erkend te worden in wie we zijn en wat we doen. Niets is zo frustrerend als keihard je best te doen zonder daarbij het gevoel te hebben dat het gewaardeerd wordt. Dit gaat verder dan alleen een passend salaris, het vergt ook bepaalde competenties van leidinggevenden; denk bijvoorbeeld aan empathie, gemeende complimenten geven en echt luisteren naar wat iemand te zeggen heeft.

De erkenning gaat verder dan alleen het zakelijke vlak, de persoon zelf wil ook erkend worden om wie hij/zij is. Juist hier kan een bedrijf een verschil maken door de medewerker te laten voelen dat de mens belangrijk is en niet alleen datgene wat hij/zij voor het bedrijf betekent.

Autonomy

Dit gaat over ons verlangen om de vrijheid te krijgen zelf te kunnen kiezen en te doen. Mensen hebben de behoefte om zelf te kunnen kiezen wat ze doen en hoe ze dat doen. Zeg nou eerlijk, jij krijgt toch ook jeuk als je iets van iemand MOET doen, zeker als er ook nog wordt verteld hoe je dat moet doen. Ga je er dan net zo hard voor als dat je er zelf voor hebt gekozen en zelf bepaalt hoe je het doet? Nee toch?

Autonomie geven aan de medewerkers vergt vertrouwen, je dient de controle los te laten. En dat laatste blijkt vaak moeilijk voor leidinggevenden, omdat ze gevangen zitten in oude denkpatronen. Het is een feit dat een werknemer die zelf mag beslissen en bepalen enerzijds gelukkiger is, maar ook productiever voor het bedrijf. Het nodigt enorm uit om de ‘extra mile’ te lopen.

Mastery

Dit betreft onze behoefte om ergens heel erg goed in te zijn. Daarvoor is het belangrijk dat je dat doet waar je goed in bent. Wel zo handig dat je dan ook op de plek zit die goed bij je past zodat je optimaal gebruik kunt maken van je sterktes.

Zelf geloof ik minder in het verbeteren van je zwakke punten, alle energie die je hierin stopt gaat ten koste van je sterke punten. Die komen daardoor minder uit de verf en dat is jammer, want juist de sterke punten leiden tot een onderscheidend vermogen voor de organisatie (en haar klanten). Iedereen doet graag waar hij of zij goed in is dus reken maar dat je ervoor gaat als je dat kunt inzetten in het bedrijf.

Om meesterschap te bereiken dient de organisatie de gelegenheid te bieden voor bovengemiddelde groei van medewerkers, op persoonlijk en functioneel vlak.

Purpose

Dit gaat over onze drijfveren, onze behoefte aan een hoger doel. Waarom doet het bedrijf wat het doet en waarom is dat belangrijk (gezien door de ogen van de werknemer)? Woorden waar ik hierbij aan denk, zijn zingeving en passie. Als het hogere doel je zingeving geeft en je er met passie voor in wilt zetten dan kan geluk niet uitblijven … en de daarbij behorende goede resultaten ook niet.

Vaak gaat het hierbij niet om een financieel hoger doel, maar juist eerder om een hoger doel waarbij je op de één of andere manier het verschil maakt voor de mens/samenleving.

Ze zijn alle vijf belangrijk

Al deze vijf aspecten dienen voldoende aandacht te krijgen om geluk op de werkvloer te creëren. Zoals je weet dragen gelukkige medewerkers meer bij aan het bedrijf. Hier een paar interessante cijfers waarmee je jouw directeur en/of leidinggevende om de oren kan slaan;

  • 33% meer winstgevendheid
  • 43% meer productiviteit
  • 37% meer verkoop
  • 300% meer innovatie

 

En het verlaagt de volgende belangrijke bedrijfsrisico’s:

  • 66% minder ziekteverzuim
  • 125% minder gevallen van burn-out
  • 50% minder veiligheidsincidenten

 

Het kost het bedrijf dus keihard geld als geluk van medewerkers niet hoog op de agenda staat!

 

geluk op het werkBij het schrijven van dit artikel heb ik mij onder andere laten inspireren door twee visionairs op dit vlak; Bart De Bondt en Ron Maes van TheHappyWave. Op basis van uitgebreid onderzoek ontwikkelden zij de ReRamp methode. Ik kwam hen tegen toen ik op zoek was naar wetenschappelijk bewijs om mijn visie te onderbouwen. Ze hebben een boek uitgebracht, zeer interessant voor elke directeur en leidinggevende.

Ik wens je veel geluk op je werk! Je weet nu wat je eraan kunt doen (lees; uitprinten en op het bureau van je directeur leggen, ophangen in de kantine, etc. 🙂

Voor de directeur; ik ben bereikbaar op 06 – 4288 4688 en/of paul@pj8.nl 🙂

 

Herken jij je in dit artikel? Super als je jouw waardering uit wilt spreken door onderaan de pagina een reactie te plaatsen. Dit kan anoniem als je dat fijner vindt. Alvast bedankt daarvoor! Je e-mailadres verschijnt niet op de site!

Blije groet,

Paul Smeekes
PJ8 | Coach

 

Over de schrijver
Hoi, ik ben Paul, in 2014 heb ik als coach PJ8 Pleaser Coaching opgericht. Sinds oktober 2019 zet Elma Langhenkel PJ8 voort.
Rens

Door

Rens

op 5 April 2016

Hoe herkenbaar! Ik ga het artikel uitprinten en ophangen. Ben erg benieuwd naar reacties .

Paul

Door

Paul

op 6 April 2016

Ik ben ook benieuwd naar de reacties Rens :-) Als directie en/of management interesse heeft, licht ik het ze graag toe.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies