arrow_drop_up arrow_drop_down
1 maart 2017 

De 5 G's - Verander je leven door andere gedachten

Ben je bekend met de 5 G’s; Gebeurtenis – Gedachten – Gevoel – Gedrag – Gevolg? Dit model gaat er vanuit dat er een vaste volgorde is van de G’s. Het is eenvoudig, maar enorm krachtig als je het in de praktijk bewust weet toe te passen.

De volgorde van de 5 G’s

Er is altijd een vaste volgorde van de G’s; een bepaalde gebeurtenis zorgt voor bepaalde gedachten. Die gedachten geven je een bepaald gevoel en die gevoelens zorgen voor een bepaald gedrag. Het gedrag dat je vertoont, heeft vanzelfsprekend een bepaald gevolg.

Als je dit beseft, betekent het dat jouw gedachten verantwoordelijk zijn voor het gevolg. En dat is interessant!

Verander je gedachten, verander je leven!

Gebeurtenis

De gebeurtenis is altijd een feitelijke situatie, het is iets dat er op dat moment is of zich afspeelt. Dit kan natuurlijk van alles zijn; het zien van een vloer waar nodig de stofzuiger overheen moet, je baas die tegen je uitvalt, je partner die je net op een leugen hebt betrapt, de trein die vijf minuten vertraging heeft, je schoonmoeder die weer een lang klaagverhaal ophangt, jouw appje dat maar niet wordt beantwoord door je vriendin, etc.

Belangrijk is dat het altijd gaat om een feitelijke situatie, er komen nog geen interpretaties aan te pas!

Gedachten

Nu wordt het interessant! Wat zijn jouw gedachten bij de specifieke gebeurtenis of situatie? Hier spelen jouw interpretaties de hoofdrol. Wat denk jij bij het zien van die vieze vloer, de klaagzang van je schoonmoeder of de stilte op What’s App?

Gevoel

De gedachten of interpretaties die je hebt, bepalen hoe je je voelt. Als je vriendin niet appt, voel je je vast heel rot als je denkt “zou ik wat fout gedaan hebben dat ze me niet terug appt?” Doordat je de oorzaak bij jezelf zoekt voel je je misschien wel waardeloos. Als je echter denkt “ze zal wel druk zijn”, zorgt dit voor een heel ander gevoel.

Gedrag

Als je de fout bij jezelf zoekt en je daardoor waardeloos voelt, leidt dit tot een ander gedrag dan dat je denkt dat je vriendin vast heel druk is. Bij de een kan je bijvoorbeeld apathisch worden en aangedaan op de bank hangen met een zak chips. Bij het andere gevoel ga je gewoon door met wat je anders ook gedaan zou hebben en wacht je rustig het antwoord af.

Gevolg

In het voorbeeld zorgt de ene gedachte voor bevestiging van je negatieve zelfbeeld en misschien wat extra kilo’s door de zakken chips die je naar binnen werkt. Of je gaat negatief denken over je vriendin hoe stom ze wel niet is en dat ze er nooit voor je is als je haar nodig hebt. Er is een nieuw rijtje met 5 G’s gestart.

Het gevolg bij je gedrag dat je rustig wacht op antwoord is natuurlijk heel anders. Er komt niets tussen jouw en je vriendin te staan, je kijkt niet negatiever naar haar dan daarvoor en doordat je de oorzaak niet bij jezelf zoekt blijf je dezelfde krachtige persoon.

Nog een eenvoudig voorbeeld

Hieronder werk ik twee verschillende opties uit waaruit duidelijk blijkt dat andere gedachten zorgen voor een ander gevolg.

Optie 1

Gebeurtenis: je ziet de vieze vloer in huis

Gedachte 1: “getver ik moet nodig stofzuigen, dit kan echt niet, wat ben ik ook een viezerik”

Gevoel: negatief, je voelt je waardeloos (slecht)

Gedrag: je pakt met weerstand de stofzuiger en begint te zuigen

Gevolg: door de weerstand kost het je negatieve energie, vervolgens ben je een paar uur flink chagrijnig

Optie 2

Gebeurtenis: je ziet de vieze vloer in huis

Gedachte 1: “tja, dat is er bij  ingeschoten, maar ik ga het nu doen, want het geeft me een gevoel van rust als het straks klaar is”

Gevoel: neutraal, je voelt je gewoon ok. Of misschien voel je je op voorhand al blij, omdat je rust voor jezelf aan het creëren bent door te gaan zuigen

Gedrag: je pakt de stofzuiger en begint te zuigen, misschien zelfs meezingend met het toffe nummer dat je hoort op de radio

Gevolg: het kost je geen energie en bent na het zuigen vrolijk en blij met je opgeruimde huis

Dus nogmaals …

Verander je gedachten, verander je leven!

Ik wens je veel bewustzijn!

Leuk als je hieronder bij de reacties jouw 5 G’s voorbeeld met ons deelt

Mijn 5 G’s voorbeeld:

Als je dit artikel ook nog wil delen via social media (Gebeurtenis), denk ik “Jeuj, dat is tof” (Gedachte). Dan ben ik heel blij (Gevoel) en loop juichend door het huis (Gedrag) waardoor ik de hele dag een goed humeur heb (Gevolg)… of klagende buren als ik een beetje ben doorgeslagen in mijn blijdschap 🙂

 

Ben jij een Pleaser en wil je voor eens en altijd afscheid nemen van jouw pleasegedrag?  Klik hier voor een duurzame oplossing.

 

Blije groet,

Paul Smeekes
PJ8 | Coach

 

 

 

Over de schrijver
Hoi, ik ben Paul, in 2014 heb ik als coach PJ8 Pleaser Coaching opgericht. Sinds oktober 2019 zet Elma Langhenkel PJ8 voort.
Ingrid
Door

Ingrid

op 2 March 2017

Hoe herken ik mezelf hierin! En wat maak ik het mezelf vaak moeilijk

Paul
Door

Paul

op 2 March 2017

Ja he Ingrid, kan je dat hiermee veranderen voor jezelf?

Jacqueline
Door

Jacqueline

op 5 March 2017

Paul, er komt nu de gedachte bij me op..... Hoe komt Paul aan dit specifieke onderwerp 😉. Beth Hart deed het geweldig laatste keer tijdens het stofzuigen

Paul-Smeekes
Door

Paul-Smeekes

op 5 March 2017

Haha Jacqueline :-) Natuurlijk zijn de coachtrajecten een bron van inspiratie om een blog te schrijven. En deze keer had jij hier inderdaad een rol in :-)

Jacqueline
Door

Jacqueline

op 5 March 2017

😂😂 Was al aan het zoeken, zou het een feit of een interpretatie zijn. Ik heb wat geleerd!! Gewoon vragen

Paul-Smeekes
Door

Paul-Smeekes

op 5 March 2017

:-) Je hebt goed opgelet tijdens het Stop Met Pleasen Programma :-)

Anita van der Schaaf-Bos
Door

Anita van der Schaaf-Bos

op 5 March 2017

hier ben ik vorig jaar mee begonnen! Zodra ik me weer rot voelde schreef ik die vier G's uit, heb ik een hele poos gedaan. En dan weer terug naar het feit gaan, de gebeurtenis, en dan echt gaan kijken/ uitdagen of mijn gedachte waar is, bewijs verzamelen of mijn gedachte waar is en daarna bewijs verzamelen dat je gedachte niet waar is en dan bedenken hoe zou ik me voelen als mijn gedachte niet waar is! Er zit iets onder die gedachte waardoor je die rotgedachte krijgt....ik vond op een gegeven moment de onderliggende gedachte ik ben niet goed genoeg.... wat heeft me dat in de weg gezeten en soms nog komen ze naar boven, ze gaan nooit helemaal weg, maar door ze niet meer te geloven, maar te herkennen van he rotgedachte daar ben je weer, en die gedachte radicaal om te draaien en er dan dus in je hoofd van te maken ik ben goed genoeg, ik mag er zijn, wat voor positiefs ik ook maar kan bedenken en dat miljoenen maal tegen mezelf te herhalen buig ik langzaamaan de gedachten om naar helpende gedachten die me me vrijer en blijer maken in het leven. wat me ook heel erg helpt zijn elke dag een paar dingen opschrijven die wel goed gegaan zijn, waar ik trots op ben of gewoon fijn waren die dag (dit zijn eigenlijk allemaal bewijzen tegen die rotgedachten en bewijzen tegen die onderliggende gedachte...ik ben niet goed genoeg...). Leren waarnemen, ik ben niet mijn gedachten...ik heb ze! Groeten en fijne zondag, Anita Op naar een vrijer leven , ik ben goed genoeg zoals ik ben en jij ook! en ook jij kunt dit leren!

Paul-Smeekes
Door

Paul-Smeekes

op 6 March 2017

Mooi Anita, je bent heel bewust van jezelf lees ik en dat maakt een wereld van verschil. Tja, het onderliggende negatieve zelfbeeld. ... daar komt alles vandaan. Mooi dat je weet dat het er is. Helaas is het een illusie, iets wat we ons zelf wijs hebben gemaakt. En vaak zo hardnekkig. Maar daar is inderdaad wat aan te doen :-) Mooi ook dat je dingen opschrijft die goed zijn gegaan. Ik herken dat van de 3 dankbaarheden per dag noteren ... dat reset als het ware je brein en heeft een positief effect. Goed bezig Anita! En YEP ... je bent goed genoeg!

Marja
Door

Marja

op 5 March 2017

De Rationele Effectiviteits Training (RET) uitgelegd op een simpele en daardoor makkelijk te begrijpen en makkelijk toe te passen manier! Top!

Paul-Smeekes
Tineke
Door

Tineke

op 5 March 2017

Ja het is gewaar zo! Tegen heug en meug iets doen levert zoveel weerstand en moeite op - Bah! Ik wacht met vervelende klusjes de flow af en het is klaar voor je het weet - trots en blij als resultaat. Dank je wel voor de 5 G's.

Paul-Smeekes
Charlie
Door

Charlie

op 6 March 2017

Duidelijk en herkenbaar. Vooral ook de reactie van Anita 👌

Taco
Door

Taco

op 6 March 2017

Vanochtend net liggen stoeien met een hardnekkige gedachte "Heb ik het goed gedaan [disrespectvolle mensen uit mijn leven knikkeren; o.a. ouders, wat net even lastiger is dan andere mensen]?". Ja zeker, dat is goed; ik ben respectvol, en ben respect waard. Geen toeval die worsteling, 3h later zie ik de 5 G's. Die hou ik erin; kort, krachtig en een mooi kado. Hartelijk dank Paul. Groeten Taco

Paul
Door

Paul

op 8 March 2017

Graag gedaan Taco, fijn dat het zo waardevol voor je is!

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies