Page content

Negatief zelfbeeld ombuigen

De belangrijkste overtuiging die je om kunt buigen, is de overtuiging op identiteitsniveau, jouw negatieve zelfbeeld.

Daarvoor doorloop je de volgende stappen:

Stap 1: Bepaal je negatieve zelfbeeld

Misschien weet je al wat je negatieve zelfbeeld is, zo niet dan herken je er vast één of meerdere uit onderstaande lijst:

  • ik ben niet goed genoeg
  • ik ben zwak
  • ik ben waardeloos
  • ik ben ongewenst
  • ik ben stom
  • ik doe er niet toe
  • ik ben slap
  • ik ben een mislukking
  • ik ben raar
  • ik ben lelijk
  • ik ben minderwaardig
  • ik ben slecht
  • ik ben een loser
  • ik ben laf
  • ik ben middelmatig

Het kan zijn dat je je herkent in meer dan één, bepaal dan welke het sterkste voor je voelt en het best het negatieve gevoel over jezelf weergeeft.

Als je geen idee hebt welke het best jouw negatieve gevoel weergeeft, maak dan een gedachtenvanger. Noteer twee weken lang zoveel mogelijk gedachten als je kan ‘vangen’. Zet desnoods elk uur je alarm om het niet te vergeten. Hoe meer je er vangt, hoe beter. Als je na twee weken een flinke lijst hebt, ga je het analyseren. Kijk of er negatieve gedachten in voorkomen die je vaker hebt, repeterende gedachten hebben namelijk meer impact op je leven. Kijk ook welke gedachten jou het meest hebben bezig gehouden, waar je van wakker hebt gelegen. Uit die gedachten kan je dan je negatieve zelfbeeld destilleren.

Kom je er dan nog niet uit, kijk dan naar het gedrag dat je vertoont in bepaalde situaties zoals je werk, relaties, familie en bij vrienden. Analyseer je gedrag en kijk dan welk negatief zelfbeeld er het beste bij past.

Stap 2: Bepaal de voor- en nadelen van deze overtuiging

Bekijk hier een uitgebreid voorbeeld hoe het werkt met voor- en nadelen (ook wel winsten en verliezen).

Stap 3: Buig je overtuiging om in een helpende overtuiging

Als je negatieve zelfbeeld “ik ben niet goed genoeg is” dan kan je deze bijvoorbeeld ombuigen in “ik mag er zijn” of “ik ben goed genoeg voor iedereen en zeker voor mezelf.”

Het gaat erom dat de nieuwe overtuiging helpend is en niet beperkend. Je hoeft deze nieuwe overtuiging nu nog niet te geloven!

Stap 4: Bepaal de voor- en nadelen van de nieuwe overtuiging

Als het goed is, kan je nadelen wegstrepen die je eerder had en zijn er nieuwe voordelen bij gekomen.

Stap 5: Bepaal of de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen

Als dit het geval is, is het goed, al kan het geen kwaad om kritisch te kijken of je het nog beter kan ombuigen zodat er nog minder of geen nadelen overblijven.

Als de nadelen nog zwaarder wegen dan de voordelen dien je de overtuiging nog verder om te  buigen.

Stap 6: Bepaal wat je nodig hebt om de nieuwe overtuiging te geloven

 Dit is een heel belangrijke stap. De nieuwe overtuiging klinkt super, maar je gelooft er nog geen barst van. Nu is het tijd om te bepalen wat je ervoor nodig hebt om de nieuwe overtuiging te geloven. Vaak zit dit hem in nieuw gedrag en/of in activiteiten die bijdragen aan de groei van je eigenwaarde.

Om je op weg te helpen, geef ik je een aantal ideeën;

  • pas elke dag je gewenste waarde toe in de praktijk
  • leef elke dag volgens je waarden
  • zet elke dag een stap die invulling geeft aan je persoonlijke missie
  • doe elke dag iets waarvoor je uit je comfortzone moet treden
  • pas de vaardigheden toe die je vindt in het volgende hoofdstuk

Kom in actie!

Als je dit allemaal helder hebt, ga je het toepassen in je dagelijkse leven, want het valt of staat bij de uitvoering. De meest geweldige plannen zijn niets waard als ze in de la belanden. Dus kom in actie … NU!

De persoonlijke bankrekening is een effectieve tool om je dagelijkse activiteiten te monitoren. En heel belangrijk, het motiveert je om in actie te komen.

 

    Comment Section

    0 reacties op “Negatief zelfbeeld ombuigen

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Klik gerust eens door onze categorieën heen: