Page content

Logische niveaus – Bateson

In het model hieronder staan de logische niveaus van leren (ook wel de logische niveaus van verandering en de logische niveaus van denken) afgebeeld. Deze theorie gaat ervan uit dat er zes logische overtuigingsniveaus zijn, waarin we leren, veranderen en functioneren. Als je iets verandert op een bepaald niveau dan verandert het niveau eronder automatisch mee. De kans dat er op een bovenliggend niveau iets verandert is klein.

 

bateson

 

Als je iets nieuws leert op vaardigheidsniveau betekent dit niet dat er automatisch wat verandert op de bovenliggende niveaus. Eventuele beperkende overtuigingen worden er niet door weggenomen, het brengt geen verandering op identiteitsniveau en de kans dat het je zingeving brengt is klein.

Wat je leert op vaardigheidsniveau zal voornamelijk uitwerking (kunnen) hebben op de onderliggende niveaus gedrag en omgeving.

 

Voorbeeld

Stel je bent werkzaam als medewerker op de afdeling verkoop. Je werkgever biedt een training aan om je verkooptechnieken bij te schaven. De training draagt wat bij op het niveau van vaardigheden. Als je hieruit wat oppikt dan heeft dit gevolgen voor je gedrag, bijvoorbeeld dat je wat overtuigender je verkoopverhaal aan de klant kunt vertellen. En dat heeft weer effect op je omgeving; de klant gaat sneller over tot aankoop.

Maar dan komt je Saboteur om de hoek kijken. Hij zorgt ervoor dat je de nieuwe vaardigheden niet toepast of slechts tijdelijk. Als de Saboteur in jou effectief is, zullen de nieuwe vaardigheden slechts een beperkte of zelfs geen impact hebben op de onderliggende niveaus, je gedrag en je omgeving. De reden; door je negatieve zelfbeeld is er geen stevig fundament.

 

Het fundament

Het is dus niet voldoende om alleen op het niveau van vaardigheden aan de slag te gaan. De tips die je op dit niveau leert, zijn zinvol, maar als je niet werkt aan de bovenliggende niveaus brengen ze je niet het gewenste effect. Als duurzame verandering jouw doel is dan is het noodzakelijk je op alle niveaus te richten.

Voor een stevig fundament dien je met de drie bovenste niveaus van het model aan de slag te gaan; zingeving, identiteit en overtuiging.

Het is noodzakelijk dat je eventuele beperkende overtuigingen (bijvoorbeeld; ik ben niet goed genoeg, ik ben waardeloos etc.) ombuigt naar een helpende overtuiging. Vooral als je op identiteitsniveau een beperkende overtuiging hebt, zorgt dit ervoor dat de Saboteur slaagt in zijn destructieve werking. Alle ‘ik ben …’ overtuigingen liggen op identiteitsniveau. Als je ‘ik ben …’ zegt dan identificeer je je er namelijk mee.

 

 Zo bouw je een stevig fundament

Een sterk huis heeft een stevige fundering, een sterk persoon heeft altijd een stevig fundament. Een sterk persoon:

  • weet waar hij voor staat en doet datgene wat hem zingeving brengt = persoonlijke missie
  • weet wie hij is (identiteit) = waarden
  • heeft helpende overtuigingen die voor hem werken en geen beperkende overtuigingen = negatief zelfbeeld

Met een stevig fundament sta je als een huis en gaat het zonnetje vanzelf schijnen.

 

Comment Section

0 reacties op “Logische niveaus – Bateson

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Klik gerust eens door onze categorieën heen: